zondag 8 juli 2012

Outdoor-girl

...kookt!

In een poging een 'domestic goddess' te worden, heb ik zaadjes geplant voor basilicum, bieslook, kervel, majoraan en peterselie. Een hele prestatie voor een tuinierleek als ik. Ja ja, echt met potgrond, wat ik dus 'zand' noem. Mijn man schrok er zelfs van: 'Het enige wat ik jou ooit met zand heb zien doen is opvegen!'. Maar het is dus gelukt en de plantjes zijn nu te groot geworden voor de minipotjes waar ze in zaten (in zo'n plastic kasje). Zie hier:


En om in het outdoor-thema te blijven, aten we dit:
(buiten, natuurlijk)


Komkommerlinten in rijstazijn met peper en sjalot, lauwwarme couscoussalade met mosterd, tomatentartaar en kabeljauw met sambal, limoen en verse koriander.

De komkommerlinten maak ik met een kaasschaaf (een dunschiller werkt natuurlijk ook). Giet er water en rijstazijn (voor sushi) over en bestrooi met verse peper uit de molen en een gesnipperd sjalotje. Je kunt eventueel ook nog wat suiker toevoegen.

Voor de couscoussalade wel je de couscous volgens de gebruiksaanwijzing. Meng de couscous met gesneden groente, bijvoorbeeld witte kool, komkommer, radijs, paprika, wortel. Als dressing gebruik ik een beetje mayonaise en mosterd.

De tomatentartaar maakte ik vandaag in de luie variant (tomaten met vel), maar normaal gesproken zoals hieronder:

Tomatentartaar
(voorgerecht voor vier)
acht vleestomaten
een sjalotje
een eetlepel kappertjes
ongeveer twaalf takjes koriander
beetje peper
Ontvel de tomaten. Dit doe je door ze een minuut in zeer heet water te leggen en daarna direct in koud water te dopen. Het vel laat dan wat makkelijker los.
Verwijder de zaadlijsten en het sap. Snijd wat er nu over is in kleine blokjes en doe deze met de kappertjes in een kom. Haal de korianderblaadjes van de steeltjes en snijd of scheur deze wat kleiner. Doe de koriander bij de tomaten en strooi er ook wat peper overheen. Snijd tenslotte het sjalotje zeer fijn. Meng dit door de tomaten.
Verdeel het mengsel over vier bakjes. Duw de tomaten goed aan, zodat het een stevig tartaartje kan worden. Zet de bakjes in de koelkast tot gebruik.
Stort de tartaartjes op bordjes. Komt de tartaar niet los, steek dan met een prikker langs de rand van het bakje. Die dit op ongeveer vier plaatsen. Er komt dan lucht bij en daardoor laat de tartaar eerder los. Leg eventueel nog een korianderblaadje op de tartaar als garnering.

De kabeljauw heb ik ingesmeerd met sambal en gesneden koriander en daarna besprenkeld met limoensap. Het zure sap zorgt ervoor dat de vis alvast een beetje gaart, dus een minuutje in de koekenpan en klaar!

Na het eten had ik ontzettend veel zin in chocolade, maar dat had ik niet in huis. Wel was er melk en cacaopoeder (en marshmellows en Licor 43, hihi!). Het resultaat:


Morgen meer over het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten